با آموزش روغن زدن تخته گوشت با شما هستیم که با استفاده از روغن مخصوص در 6 مرحله بسیار ساده قابل انجام می باشد. ظروف چوبی آشپزخانه مانند سینی چوبی ، بشقاب چوبی ، قاشق چوبی ، ظروف سرو و مخصوصا تخته گوشت چوبی نیاز دارند که هر چند وقت یکبار با روغن عایق مخصوص چوب پوشش داده شوند. با ما همراه باشید تا یاد بگیرید چگونه یک تخته گوشت یا برش آن را روغن بزنید تا سالیان سال قابل استفاده بود و عین روز اول سالم و جذاب باشد.

تخته گوشت

چرا باید تخته گوشت را روغن بزنیم ؟

مانند همه لوازم و ظروف چوبی آشپزخانه، تخته های برش چوبی یا همان تخته گوشت ها نیز دارای منافذ طبیعی هستند. این منافذ می توانند ضایعات غذا را جذب کرده و به مکانی برای رشد قارچ و کپک تبدیل شوند که درصورت روغن زدن آن یا سایر ظروف چوبی و داشتن پوشش روغنی این اتفاق نمی افتد و چوب سالم می ماند.

همچنین در اثر تماس طولانی مدت آب با آن ، آب در الیاف چوب نفوذ کرده و پس از خشک شدن باعث ترک خوردگی و یا تابیدگی و بد شکلی تخته برش می شود که اگر پوشش روغن تخته گوشت به موقع تمدید شود آب در الیاف چوب نفوذ نکرد و چنین اتفاقی نمی افتد.

همه این مشکلات تکنیک پیشگیری یکسانی دارند: روغن زدن تخته گوشت چوبی بصورت دوره ای با روغن مخصوص تخته گوشت یا روغن های معدنی سازگار با مواد غذایی. هنگامی که روغن معدنی مخصوص تخته گوشت به صورت سه ماهه یا ماهانه استفاده می شود، تخته گوشت چوبی یا تخته برش چوبی شما سال های سال قابل استفاده و جذاب خواهد ماند.

چطور باید آن را روغن بزنیم ؟

تخته گوشت

با روش هایی که معرفی خواهیم کرد روغن زدن آن بسیار ساده و آسان است.

روغن مناسبی انتخاب کنید.

بهترین روغن یک روغن معدنی است که مناسب و بی ضرر برای تماس با مواد غذایی باشد. ولی ما از روغن مخصوص برای آن و ظروف چوبی که توسط شرکت های ایرانی و خارجی تولید میشوند و برای تماس با مواد غذایی بی ضرر هستند استفاده میکنیم و توصیه میکنیم از این روغن ها که فراوری شده و مخصوص تخته گوشت ها و ظروف چوبی هستند استفاده کنید ولی از سایر روغن ها مثل روغن بزرک و موم زنبور عسل نیز میتوانید استفاده کنید. (اگر سوالی در مورد روغن ها دارید یا تجربه ای در این زمینه دارید لطفا در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید)

آن را با روغن بپوشانید. 

در ابتدا باید سطح تخته گوشت را تمیز و کاملا خشک کنید و سپس مقداری از روغن را روی تخته برش بریزید. احتمالا چند قاشق غذاخوری روغن کافی باشد.

سطح تخته گوشت چوبی را به خوبی با روغن بمالید. 

با استفاده از قلم مو یا یک پارچه نرم و یا با دست (دستکش پلاستیکی یا لاتکس بپوشید) روغن را با حرکات دایره ای آهسته مالش دهید. اطمینان حاصل کنید که تمام سطوح تخته، از جمله درزها و قسمت های انتهایی را پوشاندید.

روغن اضافی را پاک کنید. 

بعد از روغن مالی حدود 10 تا 15 دقیقه صبر کنید سپس سطح تخته گوشت چوبی را با یک دستمال نرم و تمیز کاملا خشک کنید.

مراحل دوم تا چهارم را تکرار کنید.

 بعد از اینکه یک دور روغن زدن تخته گوشت را انجام دادید آن را 12 تا 24 ساعت در جریان هوا قرار داده و سپس روغن زدن را با روغن مخصوص آن یک دور دیگر انجام دهید. این کار می تواند به ویژه در تخته گوشت خام که تا حالا روغن نخورده مفید باشد.

اجازه دهید تخته یک شب در معرض هوا خشک شود.

 اجازه دهید تخته برش با جریان هوا روی قفسه خشک شود و روز بعد یک بار دیگر آن را پاک کنید. اگر احساس کردید سطح تخته هنوز روغنی است و کاملا خشک نشده، به زمان خشک کردن بیشتری نیاز خواهید داشت. اگر احساس کنید خشک شد، حاضر است.

5 نکته برای روغن زدن تخته گوشت

تخته گوشت

هنگام انجام آن ، نکات ساده زیر را رعایت نمایید.

از روغن مناسب و استاندارد استفاده کنید. 

مطمئن شوید که از روغن های ایمن برای مواد غذایی

مانند بذر کتان (روغن بزرک) یا روغن های معدنی دارای استاندارد بهداشتی و یک روغن مخصوص تخته گوشت استفاده کنید.

از استفاده روغن های پخت و پز مانند

روغن زیتون، روغن نارگیل یا سایر روغن های گیاهی خودداری کنید زیرا این نوع روغن باعث ایجاد بوی ترش و بدی می شود.

فقط چوبی ها را روغن بزنید. 

تخته های برش پلاستیکی نیازی به روغن کاری ندارند. به سادگی این تخته ها را در آب داغ و صابون ظرفشویی بشویید و بگذارید کاملا خشک شوند.

تخته های برش چوبی را با دست بشویید.

 ماشین ظرفشویی و تماس زیاد با آب باعث نفوذ آب به منافذ چوب شد و منجر به ترک خوردگی و تاب برداشتن آن می شود.

از سفید کردن آن ها چوبی خودداری کنید. 

سفید کننده می تواند تخته چوب شما را خشک کند. برای نظافت چوبی از آب ولرم و صابون استفاده کنید. اگر بوی ضایعات غذا را حس کردید یا روی تخته کپک دیدید، به جای سفید کننده از سرکه سفید استفاده کنید.

تکنیک روغنی آن را روی سایر ظروف چوبی نیز انجام دهید.

روش ها و تکنیک هایی که برای روغن تخته گوشت ؛

و طرز نگهداری آن که یاد گرفتید را می توانید روی سایر ظروف چوبی آشپزخانه تان نیز انجام دهید.

انجام این کار طول عمر آنها را بسیار افزایش می دهد.