قبل از اینکه بخواهیم نحوه نگهداری از ظروف چوبی؛ و نکات طلایی که باید در شستشو، افزایش عمر، ضد عفونی کردن و از بین بردن بوی بد ظروف چوبی را بیان کنیم، باید گفت وقتی صحبت از ظرف ها و ابزار آشپزخانه چوبی می شود. هیچ چیز بهتر از جذابیت ظروف چوبی با آن طراحی کلاسیک و دلبرشان نیست که شما را مجذوب خود کند. از قاشق های چوبی و همزن چوبی گرفته تا کاسه های خمیر چوبی، بشقاب های زیبا و تخته های سرو چوبی. محصولات چوبی فضایی از جذابیت و راحتی روستایی را به آشپزخانه شما هدیه میدهند. اغلب این ظروف با کیفیت و ارزشمند، با داشتن اصالتی کهن میتوانند مدت زمان بسیار طولانی مورد استفاده در آشپزخانه قرار بگیرند. آیا میدانستید ظروف چوبی برای آشپزی ایده آل هستند و خواص ارزشمندی دارند. می گویید چرا؟

چون ظروف چوبی دارای خواص آنتی باکتریال طبیعی است و از غذای شما در برابر باکتری ها، میکروب ها و کپک ها محافظت می کند. البته در مراحل ساخت آن ها، فرآیند های متفاوتی که روی سطح چوب انجام می شود. باعث جذاب شدن و براق شدن ظروف میگردد، که باعث می شود، ظروف به مرور زمان بوی بدی بگیرند و جلای خود را از دست بدهند. به همین دلیل نوع مراقبت و نگهداری از آن با سایر ابزارهای و ظروف آشپزخانه متفاوت باشد.

ظروف چوبی

باید ها و نباید های استفاده از ظروف چوبی

ظروف چوبی دوام بسیار بالایی دارند و می توانند سال های سال در هنگام آشپزی کنار شما باشند، اما اگر به درستی از آن ها مراقبت و نگهداری نکنید، خیلی زود آسیب می بینند و غیر قابل استفاده می شوند. بهتر است همین الان یاد بگیرید که چگونه از ظروف چوبی آشپزخانه خود به درستی نگهداری کنید. تا برای مدت زمان طولانی سالم و به اصطلاح نو همراه آشپزی شما باشند.

اگر شما هم در آشپزخانه خود ظروف چوبی متنوعی دارید و نگران نگهداری از آن ها هستید و تمایل دارید بدون آسیب زدن ظرف ها را ضد عفونی کنید. گه مثل روز اول سطحی زیبا و درخشان داشته باشند، با ما همراه باشید تا در ادامه به بیان نکات طلایی در نگهداری از ظروف چوبی اشاره کنیم.

هرگز ظروف چوبی خود را در ماشین ظرف شویی قرار ندهید

اولین و مهم ترین مورد از لیست طلایی ما کارهایی که باید در جهت “نگهداری از ظروف چوبی” تان انجام دهید، این است که آن ها را در ماشین ظرفشویی در کنار بقیه ظرف ها قرار ندهید. چرا که درجه حرارت بالای آب در ماشین ظرفشویی و مواد شوینده و برخورد فشار شدید آب به سطح ظروف چوبی، باعث تاب برداشتن، ایجاد ترک یا شکاف در وسایل چوبی در طی مدت زمان کوتاهی می شود. در واقع زمانی که ظرف های خود را در ماشین قرار می دهید، آن ها را وارد یک چرخه طولانی شستشو می کنید و این فرصت پیش می آید که آب نسبتا زیادی به علاوه مواد شوینده در سطح چوب نفوذ کند. رفتن آب در بافت چوب، باعث پوسیدگی در طولانی مدت و شکاف و شکستن در کوتاه مدت می شود. پس روش هایی که در ادامه ذکر می کنیم را لطفاً انجام دهید.

بلافاصله پس از استفاده با آب داغ و صابون بشویید

ظروف چوبی

نکته اول

نگذارید مدت زیادی از زمان شستن ظروف تان بگذرد. این سهل انگاری باعث می شود آب مواد غذایی و یا چربی موجود در غذا، جذب سطح چوب شده و رنگ ظاهری و بوی آن را تغییر دهد. نفوذ مواد غذایی باعث ایجاد بوی نامطبوعی در ظرف چوبی میشود که سرو غذا را برای دفعات بعدی در آن ناممکن می سازد.

نکته دوم

 پیش از این که اقدام به شستن کنید، ابتدا خرده ها و بقایای غذا را به آرامی از سطح ظروف پاک کنید و سعی نکنید از وسایل تیز مانند چاقو برای پاک کردن استفاده کنید و سپس با آب و کف آن را تمیز کنید.

نکته سوم

هیچ گاه از اسکاچ های زبر و خشن یا سیم های ظرفشویی برای شستن آن ها استفاده نکنید. چرا که پوشش زبر و خشن آنها، باعث ایجاد خط و خش و در اصطلاح باعث رنده شدن سطح ظرف چوبی می شود. ایجاد این شیار ها در سطح آن ها، سبب چسبیدن بقایای غذا و زمینه لانه گزینی میکروب ها و باکتری ها را فراهم می کند. نادیده انگاشتن این نکته نیز باعث ایجاد تغییر رنگ و بوی نامطبوعی در سطح این ظزف های آشپزخانه تان می شود.

نکته چهارم

برای تمیز کردن این ظرف ها، کافی است، آن ها را زیر آب داغ و با یک مایع ظرفشویی ملایم بشویید. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که تمام ذرات غذای باقی‌ مانده را پاک کرده ‌اید، می‌توانید از یک اسفنج یا یک پد نایلونی استفاده نمایید.

رطوبت اضافی ظروف چوبی را با یک حوله دستی خشک کنید

ظروف چوبی

یکی از مراحل مهم و کلیدی در شست و شو و نگهداری از این ظرف ها آشپزخانه، همین خشکی آن پس از شستشو است. همه ما می دانیم که آب قدرت نفوذ زیادی دارد، به خصوص زمانی که مواد شوینده هم در آب حل باشند. بنابراین باید پس از شست و شو، آب اضافی ظرف های خود را با یک دستمال حوله ای (پارچه های حوله ای به نسبت سایر پارچه ها، نم بیشتری را جذب می کنند) خشک کنید. این کار از جذب رطوبت بیش از حد آب جلوگیری می کند. اما چرا تاکید داریم که آب جذب چوب نشود؟! ماندن آب اضافی ناشی از شست و شو، به نوبه خود باعث انبساط چوب و تسریع ترک و تاب در سطح ظرف چوبی می شود.

اجازه بدین تا سطح ظروف چوبی شما در معرض هوا قرار بگیرند تا کاملا خشک بشوند

ظروف چوبی

قرار نیست که پس از شست و شو و سپس خشکی ظروف چوبی خود، بلافاصله آن ها را در کابینت قرار دهید. چرا که هنوز هم مقداری آب در ساختار این ظرف های شما وجود دارد که اگر کامل خشک نشود. باعث پوسیدگی ظروف از داخل می شود. بنابراین مرحله مهم در نگهداری از ظروف چوبی پس از شست و شو این است که، ظرف های چوبی را در معرض هوا قرار دهید. تا کاملاً خشک شوند. در غیر این صورت، قطرات آب به دام افتاده در شکاف های چوب به طور کامل خشک نمی شوند و به مرور زمان تجمع آن ها می تواند باعث تاب برداشتن و یا ترک خوردن آن میگردد. بنابراین همیشه قبل از اینکه ظرف های خود را در جای مناسب خود قرار دهید، مطمئن شوید که کاملاً خشک باشند.

شست و شو ظروف شام امشب را به فردا موکول نکنید

گاهی اوقات بعد از پخت و پز های طولانی و پذیرایی از مهمانان، دیگر توانی برای شست و شو ظروف نداریم و بدمان نمی آید که زودتر به رختخواب برویم و آن ها را به فردا موکول کنیم. اما این سهل انگاری می تواند برایتان گران تمام شود. چرا که ظروف چوبی شما آسیب می بینند و بودن بقایای غذا داخل آن. باعث خرابی آن ها و بوی بد ظروف چوبی میشود.

ظروف چوبی نباید خیس بخورند

خیس خوردن یک اصطلاح عامیانه است و همه ما می دانیم به چه معناست. زمانی که شما ظروف چوبی خود را سر موقع نشویید، مواد غذایی بر روی سطح آن ها خشک می شوند و در نتیجه جدایی این خرده غذاهای خشک ، سخت تر از حالت عادی می باشد. دستان شما را خسته می کند. بنابراین ممکن است فکر کنید که خیس کردن ظرفهای چوبی یک ایده خوب و درست است. که باعث می شود مواد غذایی خشک شل شوند و پس از این چند ساعت، به راحتی از سطح ظرف کنده می شوند.

اما انجام این کار به دلایل زیر اشتباه است:

  • انبساط و ترک ساختار چوب: نگذارید ظروف چوبی شما در طول شب خیس بخورند و ذرات غذا داخل آن باقی بمانند. این کار باعث می شود که آب جذب چوب شود و آن را منبسط می کند که این فراِیند، روند خراب شدن ظروف چوبی شما را تسریع می بخشد.
  • لانه گزینی باکتری ها و تهدید سلامت و بهداشت اعضای خانواده: به علاوه، ذرات غذا می توانند به شکاف های ریز چوب نفوذ کنند و به باکتری ها اجازه تکثیر و ایجاد خطر برای سلامتی را بدهند. بنابراین سلامتی شما، ارزش وقت و انرژی تان را دارد که همیشه ظروف چوبی خود را پس از استفاده بشویید. طبیعتاً دوام ظروف چوبی هم با رعایت همین نکات ساده، بیشتر خواهد شد.

سطح ظروف چوبی خود را با روغن های مخصوص جلا دهید

ظروف چوبی

برای اینکه ظروف چوبی خود را در درخشان ترین و در بهترین حالت ممکن نگه دارید، حدود یک بار در ماه، سطح آن ها را با روغن معدنی چرب کنید. این روغن ها علاوه بر اینکه زیبایی ظاهری ظروف چوبی شما را حفظ می کنند، همانند یک لایه عایق عمل کرده و به ظروف کمک می کنند آب را بهتر دفع کند و سرزندگی طبیعی خود را حتی با استفاده طولانی مدت حفظ نمایند. ترکیبات موم زنبور عسل نیز برای این منظور به خوبی عمل می کند. بنابراین زمانی را به نگهداری و رسیدگی به قاشق ها، تخته های برش و کاسه های چوبی خود اختصاص دهید و هر چند وقت یکبار یک روغن معدنی خوب به سطح آن ها بمالید. بهترین روغن معدنی و پیشنهاد ما برای انجام این کار، روغن بذر کتان است.

برای انجام این کار، روغن بذر کتان را روی سطح ظروف چوبی خود بزنید و اجازه دهید تا ۵ الی ۱۰ دقیقه روی سطح ظرف بماند. پس از آن با یک پارچه تمیز و بدون پرز روغن ها را پاک کنید. برای نتیجه گیری بهتر، این عمل را دو تا سه مرتبه دیگر نیز تکرار کنید.

برطرف کردن لکه ها از سطح ظروف چوبی

در بخش قبلی روش های شست و شو و چگونگی نگهداری از ظروف چوبی را بیان کردیم. اما ممکن است برای شما کمی دیر باشد و اتفاقاتی که نباید برای ظروف شما بیفتد، افتاده باشد. بوی بد در ظروف چوبی، لکه دار شدن در ظروف و … اما چاره کار چیست؟

جای هیچ نگرانی نیست و ما برای برطرف کردن لکه ها و از بین بردن بوی بد ظروف چوبی و مشکلاتی که ممکن است برای ظروف چوبی شما به وجود آید، راه حل های خوبی داریم. پس در ادامه همراه ما باشید.

لکه های ناهموار را با کاغذ سنباده پاک کنید

گاهی اوقات، به دلیل استفاده طولانی مدت و عدم نگهداری از ظروف چوبی، ممکن است متوجه شوید که لکه ها و ناهمواری هایی بر روی سطح ظروف چوبی ایجاد شد و ظرف چوبی شما دیگر صاف نیست. باید با کمک یک سمباده خیلی نرم محل مورد نظر را تا زمانی که زبری چوب در هنگام لمس با دست تان احساس شود و این لکه های ناهموار را از بین ببرد سمباده بکشید. سپس با یک روغن معدنی مناسب، سطح آن را چرب کنید تا دوباره همانند روز اول ظرف چوبیتان درخشان شود.

پاکسازی لکه های غذا و بوی بد از روی ظروف چوبی

مواد غذایی رنگارنگ مانند انواع سس ها، مرباها، ادویه ها و رب گوجه، ممکن است، بعد از سرو در ظروف چوبی شما لکه ای ایجاد کنند. راه هایی برای خلاص شدن از شر این لکه ها وجود دارد. یک استراتژی خوب این است که فوراً ظرف لکی را با آب داغ و صابون بشویید تا پاک شود. برای لکه‌های سخت ‌تر نیز می‌توانید از ترکیب نصف آب لیمو با جوش شیرین استفاده کنید. این دو ماده را با هم مخلوط کنید و دقیقا روی محل لکه بمالید و سپس بشویید.

نکته بهداشتی

تا زمانی که ظروف چوبی را به ‌درستی تمیز و خشک می‌کنید، لکه‌ ها هیچ گونه خطری برای سلامتی ظرف شما ایجاد نمی کنند. با گذشت زمان و با تمیز کردن مداوم، و روش های نگهداری از ظروف چوبی بسیاری از لکه ها به طور طبیعی خود به خود محو می شوند.

مقابله با بوی بد ظروف چوبی

اگر متوجه شدید که وسایل و ظروف چوبی آشپزخانه شما مانند تخته های برش و قاشق ها بوی نامطبوعی به خود دارد. راه های مختلفی برای خلاص شدن از شر آن بو وجود دارد البته این راهکار برای سایر ظروف سرو و پذیرایی هم مفید است.

پاک کردن سطح ظروف چوبی با لیمو ترش با آب لیمو تازه و نمک

روی سطح ظرف چوبی لیمو ترش و یا آب لیمو تازه بمالید و نشوید و بگذارید تا کاملاً خشک شود.

استفاده از محلول آب و جوش شیرین

 شما می توانید همچنین مقداری جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید، خمیر حاصل را روی سطح بمالید و سپس قبل از شست و شو فرصت دهید تا خمیر خشک شود.

استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید قاتل بو و چربی هاست. پاک کردن سطح ظروف با سرکه سفید بو ها را از بین می برد. با این حال، بازخورد افراد نشان داد که پاک کردن لکه های ظروف چوبی با لیموترش، نتیجه بهتری داشته است. به خصوص که پس از آن ظروف چوبی شما بوی لیمو تازه خواهد داد.

ممنون که مارا در این مقاله همراهی کردین امیدورایم که برای شما مفید باشد برای مطالعه مقاله های بیشتر به بخش وبلاگ سایت مراجعه کنید.