انواع ظروف چوبی

تخته سرو

چوبی

تخته سرو یکی از ظروف چوبی مناسب آشپزخانه است که برای سرو غذا‌ها، تنقلات، مواد خوراکی مختلفی مانند پیتزا، کیک، بیسکویت و… استفاده می‌شود.
در بسیاری از عکاسی‌‌های مخصوص صنعت غذا نیز، از این ظروف استفاده می‌‌شود تا تصویر جلوه بهتر و زیباتری داشته باشد. از این تخته سرو‌های می‌توان در هر محیطی استفاده کرد. یعنی تفاوتی ندارد فضای شما مدرن، کلاسیک یا سنتی باشد. این تخته با تمام سبک‌های دکوراسیون تطابق دارد.

کاسه و بشقاب

چوبی

کاسه و بشقاب یکی از ظروف چوبی مناسب آشپزخانه‌اند که نسبت به ظرف‌های دیگری مانند شیشه‌ای، سرامیکی و سفالی مقاومت بالایی دارند. به‌طوری که اگر از ارتفاع بیافتند دچار آسیب خاصی نمی‌شوند. این ظروف زیبا ، طعم و کیفیت غذا را تغییر نمی‌دهند و می‌توانند برای مدت طولانی‌تر مواد غذایی را سالم نگه دارند.

اردوخوری

چوبی

اردو خوری چوبی یکی از جذاب ترین ظروف مناسب آشپزخانه است که می‌توانید برای تزئین میز پذیرایی خود از آن استفاده کنید.
درواقع اردو یا اردور همان پیش غذایی است که قبل از غذای اصلی سرو می‌شود و اصطلاحی فرانسوی است. اردورخوری‌ها نیز همان ظروف سرو پیش غذا هستند اما کاربردهای دیگری از جمله سرو انواع تنقلات، فینگر فود‌ها و آجیل‌ها را نیز دارد.

آجیل خوری

چوبی

از آن جایی که این ظروف از جمله آجیل خوری چوبی با مواد تجزیه پذیر ساخته شده می‌شوند می‌توانند به حفظ محیط زیست کمک شایانی کنند. این ظروف زیبا با ایجاد احساس زنده بودن و طبیعی بودن باعث ایجاد نشاط و سرزندگی در بین افراد می‌شود.

استند کیک چوبی

چوبی

استند کیک چوبی یکی از ظروف چوبی مناسب آشپزخانه بسیار کاربردی و زیبا است که با وجود طرح‌های مختلف، مناسب سرو انواع کیک و کاپ کیک است. جز ظروفی است که با طراحی زیبا و مدرن، هیچ گاه از مد نمی‌افتد و اگر از آن مراقب شود، دارای عمر بسیار طولانی خواهد بود.

و بعضی دیگر از انواع ظروف چوبی…

نکات ضروری در نگهداری از وسایل چوبی منزل

در دکوراسیون داخلی منزل برای ما ایرانی‌ها عنصری بسیار محبوب به شمار می‌آید و حرارت و صمیمیت خاصی به اتمسفر خانه می‌بخشد. اما این زیبایی نیاز به محافظت و مراقبت دارد. به همین علت در ادامه یکسری از مهم‌ترین نکات در رابطه با مراقبت از این ظروف مناسب آشپزخانه را آورده‌ایم.

  •  ظروف چوبی را باید از اجسام نوک‌تیز و برنده دور نگه دارید، چراکه خیلی زود خط می‌افتد و ترمیم آن دشوار و گاهی هم غیر ممکن است.
  • هرگز این ظروف مناسب آشپزخانه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید، زیرا هم دچار پوسیدگی می‌شوند و هم رنگ آن تغییر می‌کند.
  • چوب به دما و رطوبت حساس است، پس از ایجاد تنش‌های دمایی شدید و گرم شدن بیش از حد ظرف چوبی بپرهیزید. دقت کنید که هرگز نباید این ظروف را در ماکروویو قرار دهید.
  • به یاد داشته باشید که ظرف چوبی را نباید برای طولانی مدت در آب غوطه‌ور کنید، بعد از شستشو نیز با یک حوله حتما آن را خشک کرده و سپس در هوای آزاد قرار دهید تا نم آن گرفته شود.

مقایسه ظروف چوبی و پلاستیکی

چوبی و پلاستکی

امروزه از مواد مختلفی برای ساخت ظروف و وسایل آشپزخانه استفاده می‌شود. دو مورد از این مواد، پلاستیک و چوب هستند .

  • در مقایسه این دو یکی از مهم‌ترین مشکلات، در حوزه بهداشت و سلامت است. از مهم‌ترین مشکلات ظروف پلاستیکی ذوب آن‌ها در اثر حرارت و مواد اسیدی است.
  • دیگر عیب بزرگ ظروف پلاستیکی عدم جذب آن‌ها در محیط زیست پس از استفاده است.
  • در مقایسه این دو، ظرف چوبی کاملا سازگار با محیط زیست هستند و در برابر حرارت مقاوم‌تر از ظرف پلاستیکی عمل می‌کنند.
  • همچنین در مقایسه این دو ، به لحاظ وزن، ظرف پلاستیکی وزن کمتری‌ دارند و شست و شوی آن‌ها ساده‌تر از ظرف چوبی است.
  • ظرف پلاستیکی قابلیت پذیرش طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون را دارند و در مقایسه این دو از نظر زیبایی، ظرف پلاستیکی چشم‌گیر‌تر هستند. با این حال توصیه می‌شود خصوصا برای کودکان از ظروف پلاستیکی استفاده نشود چراکه آسیب‌های زیادی به سیستم گوارش آنان خواهد رساند. در مقابل ظرف چوبی برای بچه‌ها کاملا ایمن هستند.

غبار روی ظرف چوبی عمر اجسام را کم می‌کند، برای حفاظت از آن‌ها لازم است به‌طور مدام نظافت شوند.

سخن پایانی

ظروف چوبی مناسب آشپزخانه بیشتر حالت تزئینی دارند و به ‌عنوان یک اکسسوری چشم‌گیر در سفره یا آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. باید به یاد داشته باشید با توجه به ساختار آن مجاز به سرو غذاهایی با دمای بالا در این ظرف ها نیستید.
نکته‌ی پایانی در مورد آن این است که اگر در نگهداری و مراقبت از آن کوشا باشید این ظروف برای مدت زمانی طولانی همچنان جذاب و چشم‌گیر خواهند ماند.